Events,  Mediesniksnak

Forrygende Fagfestival 2008

To intensive dage med mange gode indlæg og ikke mindst mange gode netværksmøder er nu vel overstået. Og her morgnen efter den første hele, sammenhængende nats søvn (6½ time) er indtrykkene ved at bundfælde sig, efter journalistforbundets Fagfestival 2008.

Det var godt at opleve, at der nu i de danske medier endeligt er nogenlunde konsensus om, at internettet er kommet – ikke bare for at blive – men for at overtage/overhale aviserne, som primær platform.

Et par af festivalens oplægsholdere forsøgt dog at tegne dystopier for fremtiden. Dystopier, der nok ikke får anden realisering, end at Hollywood laver en film med dem som tema.

Andrew Keen (UK), som mente, at journalistik, som vi kender den, er smittet af en dødelig virus, der hedder ‘borgerjournalistik’ eller ‘brugerinddragelse’.

“Basically readers are stupid and wants editors to tell them what’s important and what isn’t”, sagde han i en debat med Mark Briggs (Seattle, USA).

Jeg fik den tanke, at Andrew Keen har gjort det til en levevej at rejse rundt i verden og sige noget kontroversielt og Rasmus-modsat-agtigt :-)

Netop hans modpart i debatten, Mark Briggs, har hjemme i sin hjemby Seattle haft fin succes med at inddrage brugerne.

Der blev også på dette års Fagfestival sat mere fokus på brugervenlighedsdesign (User Experience Design). Nu har vi i et par år talt om brugerdeltagelse, men ikke beskæftiget os så meget med, hvordan brugerne så oplever det, vi som journalister præsenterer for dem.

Danmarks herboende ekspert i ‘User eXperience’ (UX), Børge Kristensen, tog i et proppet mini-auditorium for alvor fat i de ting, der stadigvæk plager langt de fleste danske websteder – dårlig eller mangelfuld testning for brugervenlighed.

Kort for inden havde de to Seismonaut-stiftere Christian Lausten og Anders Mogensen givet alle fremmødte et wake-up-call med en frisk, jovial og kun lettere provokerende fremstilling af avisen 2018. Her er fællesnævneren nemlig også, at have brugeren i centrum. Brugeren skal have den information, brugeren vil have, når hun vil have det og på den måde, hun foretrækker at modtage det. Samt mulighed for dialog, når hun har lyst – og ikke som nu, når afsenderen har lyst/tid. De to talte om ‘kontekstuel sammenhæng’. I deres optik kan hele forretningsmodellen hænges på den knag. Således forudser de faktisk endnu større indtjeningsmuligheder, hvis også annoncemarkedet realiseres på den måde.

For første gang (så vidt jeg husker) var GeoTagging og GeoJournalistikken med på årets festival. Jesper Ishøj, TV2|Fyn, og Peter Brodersen, Findvej.dk, fortalte både på workshop og efterfølgende indlæg om, hvordan de har brugt gratis kortmateriale fra blandt andre Google Maps og Kort- og Matrikelstyrelsen og parret det med store og små databaser og derved skabt en langt stærkere og mere forståelig tilgang til måske svære og ellers uoverskuelige artikler.

Peter Brodersen
Peter Brodersen gav en how-to-workshop i Google Maps på årets Fagfestival i Odense. I baggrunden Abelone Glahn og Lars K. Jensen.

Det og meget, meget mere. Jeg har blandt andet samlet en del af noterne i et par poster på UPDATE’s blog ‘Journalist 2.0‘ under tag’et ‘Fagfestival08’.

One Comment

  • avatar

    Torben

    Hej Kenneth.

    Fin opsummering, som jeg kun kan tilslutte mig.

    Hvis man vil se Mark Briggs oplæg på fagfestivallen kan det lade sig gøre her. Optog blandt andet den og hans debat med Andrew Keen, som jeg sammen med en række andre indlæg har gjort tilgængelig på http://www.fagfestival2008.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.