Politik/Polemik,  Sejlsport

Kanalby i Kolding vil gavne både byen og en ny marina

Det er nu over tre år siden, at jeg på denne blog gav mit simple bud på at skabe en folkelig synergi mellem havn og by i Kolding med en marina i Koldings inderhavn. Det var ikke ment som en konkret plan – blot som et debatoplæg… Og NU er der debat!

Siden jeg skrev ovennævnte, er der sket meget vedrørende marinaer i Kolding. Ikke mindst er der taget fat i planerne for en ny samlet marina – kaldet ‘Marina City‘ – omkring det nyværende Marina Syd. Der er tale om et stort og overmåde ambitiøst projekt, der skal samle de to marinaer i Kolding – Marina Nord og Marina Syd – i én kæmpestor marina med plads til henved 1.000 lystbåde.

I forhold til min ide, er problemet blot – det er ikke bynært! Havn og by får IKKE gavn af hinanden, og der opstår ingen synergieffekt.

Private aktører tager teten
Men nu ser det imidlertid ud til, at en række erhvervsfolk i Kolding har taget hænderne (og penge) op af lommen. Med cirka 680 millioner kroner i hånden har gruppen foreslået projektet ‘Havnebyen’. Gruppen har fået den koldingbaserede tegnestue ‘Mejeriet‘ til at skitsere dét, der reelt bliver en helt ny ‘kanalby i Kolding inderhavn‘.

Kanalbyen i Fredericia. Billede lånt af VisitLillebælt.

Bevars, der er lang vej inden en sådan plan kan realiseres. Men som det fremlægges, lyder det som en gave, bystyret i Kolding ikke bør sige nej tak til. Med forbillede i Sluseholmen i København, og det igangværende byggeri af en ‘kanalby’ i Fredericia, er det tanken, at mellem 800-900 boliger kan opføres og skabe arbejdspladser til henved 2.000 mennesker i byens “nye kvarter”. Lige præcis det, som Kolding Kommune ønsker sig, og som er et af flere bekymringspunkter ved ‘Marina City’-projektet,

Lokale lystsejlere bakker op om kanalby
Med omtanke og ikke mindst samarbejde kan projekt ‘Havnebyen’ måske samtænkes med udviklingen af ‘Marina City’. Lokale Kolding-sejlere øjner i hvert fald en mulighed for, at projektet kan løse en del af de knaster, der er ved ‘Marina City’-planen. I ugeavisen Kolding har formanden for den ene af byens fem sejl- og bådeklubber, Claus Munch Andersen, formand i Kolding Baadelaug, gjort klart, at man her ser store muligheder i ‘Havnebyen’.

“Kolding Bådelaug synes, det er en rigtig god ide, at slå Koldings to lystbådehavne sammen i den nuværende Marina Syd. Det er også en god ide, at placere havnerelaterede aktiviteter ved lystbådehavnen. Bådelauget har imidlertid aldrig været særlig begejstret for opførelsen af boliger på området ved den nye marina. Det er der flere grunde til, herunder stor trængsel på et meget lille område og potientielle konflikter mellem havn og boliger.

Det netop offentliggjorte projektforslag om kanalby i inderhavnen, vil efter Kolding Bådelaugs opfattelse blive en meget bedre løsning for Kolding by og den kommende samlede marina,” forklarer han og tilføjer:

“Hvis der så i kanalby-projektet planlægges gæstepladser til sejlere nærmest i centrum af Kolding, vil Kolding med stor sikkerhed blive et meget velbesøgt sted for sejlere på sommertogt og kortere ture”.

Her henviser Munch Andersen til eksempelvis byer som Juelsminde og Flensburg, hvor by og turisthavn har stor gavn af hinanden. Gæstesejlere til Kolding såvel som koldingenserne selv vil i fremtiden kunne be- og udnytte både ‘Havnebyen’ og ‘Marina City’ – til glæde og gavn for byens handelsliv, der jo findes lige på den anden side af jernbaneviadukten under Jens Holms Allé.

Samtidigt ligger banegården lige ved siden af ‘Havnebyen’, hvilket også vil gøre Kolding til et oplagt opsamlingspunkt for sejlere i sommersæsonen og et ligeså oplagt rekreativt sted for borgere og andre turister året rundt. Igen til glæde for byens handelsliv.

Jeg ser meget frem til at høre, hvad der kommer til at ske!

One Comment

  • avatar

    Kenneth Ley Milling

    Det ser imidlertid ikke ud til, at bystyret i Kolding sætter pris på forslaget om en ‘kanalby’ i Kolding. I en artikel i JydskeVestkysten udtaler borgmester Jørn Pedersen:

    “Det indebærer jo, at vi flytter erhvervshavnen med røg og støj længere ud mod Marina City, så det kan jeg da ikke forestille mig, at vi gør. Man skal også huske, at vi taler om et område med enormt lange lejekontrakter. Virksomhederne på havnen har lejekontrakter på 20-30 år”.

    Derudover beskriver borgmesteren projektforslaget som “uambitiøst”.

    Tja!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.