Reklame

Kan en spritny vare have en førpris?

Der er helt givet meget i denne verden, jeg ikke forstår – faktisk nok det meste. Én af tingene er for eksempel, hvordan en bog på udgivelsesdatoen kan have en førpris?

Ja, tænk lidt over det. Kan en vare, der er spritny have en førpris? Og hvis den kan, hvordan kan forbrugerne så regne med noget-som-helst fremover?

Jeg var forbi Bog & Idé i Bruun’s Galleri i Århus i går eftermiddags. Jeg ville lige snuse lidt og tjekke, om Camilla Läckbergs seneste krimi var kommet på hylderne. Det var den! En stort bord med nye Läckberg-bøger stod lige i døren til butikken. På toppen stod et skilt – et i grunden underligt skilt. Én ting er, at en helt ny krimi til 169 danske kroner er urimeligt billigt. Men at der tilmed er tale om et helt særligt tilbud, og at prisen ligefrem er særligt nedsat i forhold til en tidligere pris, fatter jeg ikke en dyt af.

Camilla Läckberg - HavfruenCamilla Läckbergs ‘Havfruen’ med en førpris på udgivelsesdatoen 22.03.2010

En smule forvirret er man vel. Gad vide om førprisen nævnt på skiltet var prisen i formiddags, da butikken åbnede?

Hvordan kan sådan et skilt opfattes som andet, end at Bog & Idé (og iøvrigt Bilka og flere andre) forsøger at snyde eller forvirre kunderne?

Giv mig et svar, please: “Hvordan kan en spritny vare have en førpris?”

P.S.: Jaja, vi har bjærget os et eksemplar, men det var ikke prisen, der afgjorde det!

3 Comments

  • avatar

    Anne Mette Kærgaard Olesen

    Ja, chokerende at opdage Bilka snyde med før-priser. Det er jo ellers et ukendt fænomen.

    Hvis man googler Bilka falsk markedsføring, får man 3.160 hits. Så sent som i oktober 2009 har Bilka igen fået en bøde på 300.000 kr. for at photoshoppe lidt rigeligt med deres priser.

    DR skrev i den forbindelse om forbrugerombudsmandens udkast til retningslinjer for prismarkedsføring. (Læs mere på http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/09/101353.htm).

    Man burde måske boycotte Bilka for den slags tricks. Men det ER bare svinsk billigt sluppet med 159,- for en nyudgivelse. Der er nok ikke meget avance på den karussel. Men lur mig, om ikke jeg røg lige lukt i fælden og købte en masse gynger med hjem – som de sikkert har større avance på. Hvis alle gør det, er de 300.000 kr. nok hurtigt tjent hjem.

  • avatar

    Lars K Jensen

    Jeg tror, “førprisen” i dette tilfælde er forlagets vejledende pris. Det er jo meget almindeligt, at bøger starter med at være billige i boghandlerne (for at kunne konkurrere med supermarkederne) og derefter stabiliseres prisen og lander med tiden på den vejledende.

    Or, so I’ve heard.

    // Lars

  • avatar

    Kenneth Ley Milling

    Hej Lars

    Du har sikkert ret. Men ‘vejledende’ er det bestemt ikke set med en kunde-brille på. Personligt finder jeg det hamrende vildledende.

    Hvad er den RIGTIGE pris for bogen? Anne Mettes oplevelse i Bilka gør det bestemt ikke bedre eller mere gennemsigtigt og troværdigt.

    /Kenneth

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.