Naveren

Naveren stod til søs… Næsten!

Måske er forbandelsen, at vi bliver ved med at sætte afsejlingsdatoer?! Det der med faste planer på datoer og klokkeslet passer jo slet ikke til kulturen herovre.

Som da jeg lørdag aftalte med den sureste, gamle dykkercenterejer med det tvivlsomme navn ‘Rocky’, at vi skulle mødes mandag morgen kl. 10:00 for at tilse ventilen på én af vores dykkerflasker. Han bad mig udtrykkeligt komme kl. 10, da han ellers ikke ville kunne nå at skifte ventilen på den iøvrigt tomme, nyligt trykprøvede flaske.

Da klokken blev 11:00, fik jeg pigen i nabobutikken til at ringe hjem til ham. Hun fik fat i Rockys hustru (stakkels kvinde), der kunne fortælle, at Rocky skam stadig stod i bruseren. Så sejlede jeg tilbage til Naveren med gummibåden. Sådan er Trinidad også – der er ingen grund til at blive olm over det. Sådan er det bare!

Anyway, alle – selv Skipper Mona – havde lovet og svoret, at vi ville sejle mandag. Og som nævnt i indledningen lykkedes det også at få skibet fra kaj… Knapt 2 bådslængder.

Her gik alvoren op for de fleste ombord. Skruen trak ikke længere. Vi var faktisk ikke længere i stand til at styre skibet, da over 30 tons stålskib ikke let lader sig påvirke af årer fra en gummibåd.

På én eller anden måde føles det lidt som at springe i faldskærm med den præmis, at du springer først og får skærmen udleveret bagefter. Det kan godt lade sig gøre, men det er en anelse for spændende, hvis du spøger mig.

Vindretningen drev os langs marinaen med kurs mod en stor katamaran og ind på lavt vand. 52 fods sejlbåd passer sjældent ind nogen steder, når den kommer drivende sidelæns i havn. Heldigvis var vores fendere ikke pakket ned endnu, så de hurtigt var klar til at tage fra, da vi ramte bådebroen som det første. Derefter fulgte katamaranen og til sidst en fortøjningspæl, der var en håndsbredde fra roret.

Michele strøg i vandet med en tovende, han hurtigt fik fikseret på en pullert på land. Den måtte strammes og slækkes en del gange for i det mindste at få Naveren til at ligge stille.

Men det lykkedes – Naveren fik ikke én skramme. Micheles ben blødte, men ellers var alle uskadte. Men som stressen dampede af, indfandt realiteterne sig. Endnu en mega-skuffelse med Naveren var en realitet. Hvis ikke motoren fungerer, sejler skibet ingensteder.

Planen blev at prøve at trække Naveren tilbage på den kajplads, vi lå på ved afsejlingen. Jeg sprang i gummibåden med Michele, der holdt rebet, og så sejlede vi mod fortøjningspælen 50m væk. Men heller ikke det skulle lykkes i første hug. I et splitsekund var vi uopmærksomme. Vi forsøgte at få rebet på den anden side af gummibåden, hvilket slækkede det en smule. Jeg tror de fleste, der har sejlet kender lyden af en skrue, de møder anden modstand en vand – i dette tilfælde et stykke tovværk. Skuffelsen over ligefrem at være medvirkende årsag til, at materiellet ikke virker var ubærlig. Humøret ramte et absolut nulpunkt.

Praktisk kom en argentisk sejler os hurtig til undsætning og hjalp med at få rebet på plads omkring pælen. Herfra var det VM i tovtrækning. Om vi vandt eller ej, ved jeg ikke rigtigt. Men i løbet af en lille halv time var skibet på plads ved kajen igen. Alle lettede… men nogle af os en knivsæg fra at pakke kufferterne og tage hjem.

Jeg har aldrig nogensinde været så træt, så skuffet, haft så mange myggestik, så ondt i den øverste del af ryggen, sovet så dårligt og sidst men ikke mindst været så ked af, at have lokket andre med på tur, med så mange brudte løfter.

Denne Navertur har på intet punkt levet op til fortællingerne om den tur, jeg var med på i marts 2009 med Skipper Lars Kabel. Men den har faktisk nu varet lige så længe. Dengang nåede vi både at se Grenada, de sydlige Grenadinere og Tobago. Det er ikke til at bære at tænke på nu.

Naveren ligger endnu ved kaj. Det vidste sig, at der blot manglede gearolie. Så der er altså intet galt med skibet. Jeg har kun ringe forhåbninger om, at vi kommer afsted på denne side af jul. Alligevel drømmer jeg om, at min næste blogpost bliver fra Grenada.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.