IT og web

GoDaddy.com – web savvy eller kold pengemaskine

Hvad er et godt domænenavn værd?

Ja, det er jo i grunden svært at svare på. For TDC var www.tdc.dk rigtig mange penge værd. Prisen var allerede i 2001 høj, da Thy Data Center (nu: Thy Data) allerede ejede og brugte domænet. Men TDC betalte prisen.

Men hvad med et domænenavn, som IKKE er i brug. Et domænenavn, der blot er registreret uden at være koblet til noget relateret indhold, en et webhotels mange reklamer?

Jeg har et par eksempler på egne oplevelser:

1) Jeg er glad ejer af 2ndblog.net. Her skriver jeg om virtuelle verdner – primært Second Life. Jeg gav 112,50 danske kroner (cirka 23 USD) for det.

2) En af mine andre interesser er musik. Her har jeg en efterhånden god skare af internationale venner, som jeg render i rundt om til koncerter. Derfor vil jeg gerne lave en musik-blog, og fandt at www.latebar.com ville være et godt domæne for mig. Det er titlen på et gammelt B-side nummer med mit favoritband, DuranDuran.

Domænet så imidlertid ikke ud til at at være ledigt (testede det hos One.com). Men det så omvendt ikke ud til at være reelt indhold tilknyttet domænet heller. Den sker ind i mellem, at domæner bliver brugt i en tid og derefter rømmes. Eller folk med gode intentioner registrerer domænenavne, men alligevel ikke får dem brugt.

Screen from GoDaddy.com
Sådan så latebar.com ud 24. november 2009.

www.who.is checkede jeg derfor efter, hvem der mon havde registreret www.latebar.com. Det viste sig at være domæne-udbyderen GoDaddy.com.

Jeg får altid en lidt dårlig smag i munden, når store virksomheder indkøber domænenavne med eneste formål at malke andre for dollars ved et senere salg. Men jeg besluttede mig for, at henvende mig til GoDaddy.com og fremlægge dem mit ærinde.

Først mødes jeg med et krav om, at jeg opretter mig som kunde og betaler 69.99 USD (cirka 350 kroner). Dette beløb skal dække udgiften til at forespørge registranten om et salg.

abstract from GoDaddy.com

Det første jeg hører fra GoDaddy.com, er et begrundet forslag til en pris. Det lyder på 724 USD (cirka 3600 kroner). Jeg er måske nærig. Men det ønsker jeg ikke at betale for et domæne til et privat, non-profit formål. GoDaddy.com spørger så (meget klogt), hvad foreslår jeg så selv, og jeg svarer max. 200 USD (cirka 995 kroner).

Estimated price from GoDaddy.com

Så går der nogle dage, så kommer der dette svar tilbage fra GoDaddy.com:

Dear Kenneth,

“We have established communications with the current domain owner, and they have indicated that there is a possible interest in selling the domain. However, the current owner is asking $19,999.00 USD for this domain name. Since this exceeds your maximum, how would you like us to proceed with this matter? We would be happy to tender a counter offer on your behalf. We look forward to your response.

Regards,
Will J.

Sincerely,
Go Daddy(R) Domain Buy Service”

Jeg er mildt sagt rystet. GoDaddy.com har henvendt sig til sig selv, og virksomheden forlanger nu knapt 20.000 USD for domænenavnet www.latebar.com, som ikke har været i brug i over ét år (jeg har skam fulgt med).

De ord, jeg lige nu har lyst til at beskrive GoDaddy med, får ikke lov til at optræde i denne blog. Men tilfreds er jeg bestemt ikke – og 70 USD fattigere.

Hvem har nummeret på Kaptajn Haddock? Jeg skal bruge nogle besværgelser :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.