Events,  IT og web

Lene Nielsen gav DONA en lecture i personas

“Vi konstruerer brugere. Vi kan slet ikke lade være. Vi skaber dem, selvom vi aldrig har været ude at møde dem. Dem kalder vi stereotyper – ikke Persona’er. Psykologien arbejder med det fænomen, vi har med at proppe folk i kasser.”

Danmarks førende ekspert inden for emnet ‘Personaer’ er Lene Nielsen (www.personas.dk). 30. september 2009 besøgte hun IT-universitet i København i forbindelse med et totalt udsolgt DONA-seminar.

Lene Nielsen - foto: Ken Ley
Persona-ekspert Lene Nielsen ved DONA-seminaret 30. sept. 2009

Mange af deltagerne på seminaret har tidligere arbejdet med persona’er i forbindelse med forskellige projektplaner. Alligevel tror jeg alle gik fra seminaret med en følelse af, at vi kan (og bør) forbedre dette arbejde betragteligt.

Jeg i hvert fald kategorisere mig selv som en soleklar glad amatør, ved siden af Lene Nielsen.

  1. Jeg har hidtil selv komponeret 5-6 persona’er til et givent webprojekt, uden at have talt med rigtige brugere først. – Det er helt galt, da man ofte ender med aldeles urealistiske stereotyper og generaliseringer. En god persona er underbygget af virkelige data.
  2. Jeg har ind i mellem prøvet at sammenfatte en god persona, ved at tænke, hvordan en typisk bruger kunne se ud. – Det er helt galt, da den typiske bruger er en generalisering/stereotyp. Man skal (som nævnt ovenfor) undersøge/møde brugere i en snævert udvalgt gruppe (ex. kantinemedarbejderne hos ARLA) og lave to eller flere persona’er udfra polerne i gruppen.
  3. Jeg har tidligere blot brugt personas til at danne mig af en typisk bruger, når jeg skulle indeksere mine indholdselementer – Det er middelmådig og galt, da en velunderbygget Persona skal indgå som en slags Alfons Åbergs usynlige ven, gennem hele udviklingsprojektet. Man skal på ethvert tidspunkt kunne spørge: “Fint nok, men hvad ville persona-Betina syn’s her?”.

Lene Nielsen har udarbejdet en 10-punkts vejledning til at ‘angribe’ dét, at lave personas.

1. Find brugerne (indsamling af data fra virkeligheden)
2. Dannelse af en hypotese
3. Verifikation
4. Mønsterudformning
5. Definition og konstruktion af Personas
6. Dannelse af eksempler på situationer
7. Validering og buy-in fra organisationen
8. Spredning af viden
9. Senarier
10. Fortsat udvikling og brug

Der er naturligvis en mængde indhold og forklaring under hvert punkt. Men det giver en ret god fornemmelse af, at dét at udarbejde gode, brugbare persona’er er hårdt arbejde og bestemt mere, end vi kan nå at lave på en enkelt formiddag.

Start med at observere virkelige brugere:

  1. Arbejdsområde
  2. Arbejdsmåde
  3. Holdning til IT of det pågældende system
  4. Personlighed
  5. Repræsentation af en type

Udarbejd med udgangspunkt i dine data en (eller flere) Persona(er):

  1. Et kropsligt udtryk
  2. En psyke
  3. En baggrund (uddannelse, hvor vi kommer fra etc.)
  4. Nuværende følelser (hvordan har du det i dag.. igår)
  5. Mere end ét karaktertræk (stereotyper har kun ét)

lenenielsen300909a
Lene Nielsen (th) coacher en studerende ved ITU

I det hele taget viste det sig, at to timer til et seminar er alt, alt for lidt, hvis man virkeligt skal forstå omfanget og virkningen af arbejdet med persona’er. Lene Nielsen er én af de få i verden, der har udarbejdet en Ph.D. inden for området. Det giver sig selv, at 4 års studier ikke kan pakkes til to fyldestgørende timer. Men det gav bestemt publikum smag for mere. Og dét er i den grad positivt.

DONA-formand Kim Elmose har skrevet indlægget ‘Lene Nielsen: Personas skal bryde stereotyperne‘ på dona.dk. Her kan man se Lene Nielsens PowerPoint samt et mere fyldigt referat af seminaret.

NB: Flere af deltagerne var på Twitter undervejs. Indlæggene kan du se under tag’et – #LNdona

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.