Reklame,  Sociale medier

Er Microsoft bag ‘viral rutsjetur’?

Jeg har ved flere lejligheder omtalt og rost viral markedsføring. Lav noget, som brugerne/kunderne syn’s om, og lad dem sprede kendskabet til dit produkt til vennerne. Det handler kort fortalt om at skabe værdi omkring produktet – og her taler jeg ikke om økonomisk værdi, men om menneskelig værdi. Altså:

“Jeg drikker Max Havelaar kaffe, fordi det får mig til at føle mig som et bedre menneske”

“Jeg holder med Ferrari i formel 1, fordi Michael Schumacher er en flink fyr”

“Jeg holder med AGF i fodboldens superliga, fordi det giver mig en hjemstavnsfølelse at sidde på Århus Stadion – skidt med resultatet”

Min søster har just sendt mig en lille videofilm med noget, der mest af alt ligner en tysk galning, der prøver at slå sig selv ihjel ved at rutsje på en slags vandrutsjebane. Gutten hedder efter sigende Bruno Kammerl og er ingeniør. Officielt er historien, at han søger sponsorer til at slå verdensrekorden i vandrutsjebane-spring/flyvning…

Filmen blev ifølge viralblog.com set ikke færre end 300.000 gange på YouTube på blot 3 dage. Dette skyldes udelukkende viral spredning – altså at nogle brugere så den og tænkte ‘fedest’ og sendte den til venner, der igen sendte den til venner osv. osv. – som min søster nu har sendt den til mig.

Imidlertid viser det sig efterhånden, at det formentlig er Microsoft, der står bag projektet Megawoosh. Som dagene skred frem, kom der nemlig mere og mere reklame for Microsoft Office på webstedet – www.mach-es-machbar.de. Dags dato kan man blandt andet se, hvordan Microsoft-pakken kan tilbyde et projektstyrings-værktøj til at planlægge og udføre ‘de utænkelige projekter‘.

Jeg har ikke umiddelbart fundet dokumentation for, at det virkeligt ER Microsoft, der står bag filmene og den forunderlige figur, Bruno Kammerl (der sågar har sit eget websted og egen channel på YouTube). Men hvis det er, så skal Microsoft have en applaus for A-class markedsføring a la 2009.

Godt gået, folkens :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.